om träning och graviditet


Det finns många åsikter ang. det där med träning när man är gravid. Det mesta man hör är att det bara är bra att hålla igång.
Jag gör nu som förra gången. Tränar ingenting :)
Och det är ett helt övervägt val jag gör. Jag vågar inte.
 
-Det finns studier som visar att missfallen ökar hos de som tränar mycket (jaha o vad är mycket?) Nästan ingen nämner detta men jag har läst studien som är gjord av läkare.
-Om man är missfallsbenägen avråds man från att träna under de första 3 månaderna. Hur fasen vet man om man är det liksom? jo när man fått flera missfall eller? ja jag vågar inte pröva....
 
För några veckor sedan vaknade jag mitt i natten och blödde... jag blev livrädd såklart och trodde att det var kört. Efter en nervös förmiddag och besök på kvinnokliniken visade det sig att det inte var någon fara utan förmodligen ett blodkärl som brustit.
Den första frågan jag får på sjukhuset är om jag haft sex kvällen innan eller om jag gjort något annat fysiskt ansträngande. Och både träning och sex ska vara helt ok, så varför frågar de det det första de gör då.???
 
Nä jag håller mig still (förutom promenader då men det är ju knappast träning) Dessutom är det ju svårt att ens gå fort, då säger magen ifrån, så var det förra gången oxå.
 
Barnmorskan förstod precis när jag sa att jag inte tränar nåt och tycker det är helt ok. Bättre att inte träna än att träna och vara nervös för att nåt ska hända. Nervositet är farligt.
 
Nä jag är stark, glad o frisk ändå! :) Träningen tar jag upp sen igen!
 
 
 
.
 
 
 
 
.
 

Kommentarer
Postat av: Malin

Huvudsaken du är stark, glad o frisk!

Tror det är det sunda förnuftet. Att träna hårt är inte bra. Lätt träning gör nog bara gott. Sedan beror det nog mycket på hur man tränat innan man blev gravid. Är man van att träna mycket tror jag inte det är bra att sluta helt, men självklart lägga om sin träning.
Viktigt att lyssna på sin kropp. Själv skulle jag må skitdåligt om jag inte fick träna så tror det skulle vara mer skadligt att inte träna alls.

Gör det som känns rätt för dig! Promenader är bättre än inget! Det viktiga är att röra sig, få igång blodcirkulationen och inte bli helt försvagad och förslappad. En graviditet, förlossning och sen att gå och bära på ett barn är ju en påfrestning på kroppen så bra att vara stark.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback