Jobba deltid

Häromdagen lämnade jag tjejerna som vanligt. Småpratade lite med en i personalen om hur fantastiskt det är att få jobba 80%
Hon säger då att det inte är så många som gör det nuförtiden utan att det var mycket vanligare förr. Nu finns maxrtaxan och man får betala lika stor dagisavgift ändå.
Hur kommer då det sig att pengarna styr så? På jobbet dräller det in bygglovsansökningar från "vanligt folk" som bygger hus för flera miljoner, hus som jag aldrig skulle anse mig ha råd med. Men jobba lite mindre för att få lite tid med barnen har man inte råd med?
Har vi dyrare levnadsvanor idag? Vill vi inte avstå märkeskläder, ny soffa och ishockeyutrustning eller en pool på baksidan? Eller är jobbet och karriären så viktiga att vi hellre jobbar än att vara med våra barn? Jag bara funderar? :) Kanske är det inte så, kanske tänker jag fel.
Tiden går så fort så fort och snart är det skoldags och då finns inte längre möjligheten att bara stanna hemma en dag. 
Såklart har alla olika ekonomiska möjligheter men för mig är den där lediga vardagen hemma med tjejerna så mycket viktigare än att lägga ett antal tusenlappar på dyra semestrar tex.
För mig är det så självklart. Men det är det tydligen inte för så många.
Jag blev lite förvånad faktiskt. 
Nåja, idag är vi lediga eftersom jag gick utbildning i onsdags på min lediga dag. Jag blir tvungen att åka till veterinären strax med katten som gissningsvis har fått urinvägsinfektion... Pju
Ha en skön helg alla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback