Att vara bygglovshandläggare

Jag får väldigt ofta en otroligt sval reaktion på när jag berättar att jag bytt jobb och jobbar som bygglovshandläggare. Jag läser mellan raderna och ser att folk tänker "hur kan hon byta från att jobba på arkitektkontor till att vara bygglovshandläggare"
I stort sett alla reagerar så. Inte så många säger det rakt ut men man märker det ändå.
Jobbet har så oförtjänt dåligt rykte och många har inte en aning om allt vad vi sysslar med. Jag förstod inte heller först hur komplicerat och komplext jobbet är.
Vi som jobbar på avdelningen är ingenjörer och jurister och vi har vår egna administrativa personal som hjälper oss med administrativa arbetsuppgifter.
Vi granskar ärenden, vi läser lagar och normer och regler. Vi ska tillämpa PBL, BBR, och andra lagar och regler. Och det är inte alltid lätt vill jag lova att tolka lagtext. Vi ska kunna regler kring tillgänglighet, brandfrågor och glasareor osv. Vi ska hålla koll på markföroreningar, kulturinventeringar, servitut, strandskydd, översvämningsrisker, och alltmöjligt. Vi skriver tjänsteutlåtanden och förklarar för våra politiker varför vi anser att utgången i ett ärende ska bli si eller så. Vi håller i möten för alla som ska bygga nytt och förklarar för dem hur processen går till; vad de behöver tänka på när de bygger, vi förklarar plushöjder, LOD, radonrisk, oljeavskiljare osv osv. Vi gör arbetsplatsbesök och ser så byggarbetsplatsen ser ok ut, att den är i ordning, är säker och att arbetsmiljöplan finns.
Vi är ute mitt ute i obygden där folk vill bygga för att göra bedömning om det är lämpligt att bygga där.

Vi pratade på jobbet om hur man ska göra för att ge jobbet högre status. Min chef tyckte tex att vi skulle heta bygglovsingenjörer istället. Vet inte om det skulle göra någon skillnad men handläggare får en att tänka på typ försäkringskassan och csn kanske :)
Nåja, jag har iallafall inte ångrat mig en enda gång att jag bytt. (Iallafall inte än haha) Jag trivs bra och lär mig massor hela tiden. Har snart jobbat där ett år nu, jösses vad fort det året gått, känns som om jag nyss började. Det har varit väldigt intensivt med massor att göra och semestern känns väldigt välkommen för att ladda batterierna lite nu.
Har varit ledig en vecka nu men ska jobba nästa och sen blir det ledigt igen några veckor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback